Minu teiseks ülesandeks oli teha ajatelg 20.sajandi juuste värvimise kohta.
Juuste keemiline töötlemine, värvimine ja soenguajalugu 20.sajandil
20. sajandi esimene kümnend (1900-1910)
Oli väga naiselik ja graatsiline aeg – glamuurne, vabamad soengud, külluslikult kaunistatud kübarad.
Peamine trend oli natuke säbrulised, kuid lopsakad soengud. Lopsakad lained ja üleskuhjatud elegants, lisati kunstjuukseid ja polsterdusi, et stiili jaoks vajalik kõrgus kätte saada.
Algselt kasutati volüümi andmiseks hobuse jõhve, kuid hiljem kunstjuukseid. Soengu ehtimine kammidega, mis olid sageli graveeritud ja kaunistatud, tuli moodi ja läks moest välja, lilled olid moes kogu aeg.
-
20.sajandi esimene kümnend (1900-1910)
Moes olid hallid ja valged
juuksed, juuksevärve aga pruugiti varasemast vähem. Väga populaarsed
olid esimesed püsilokid Karl Nesslerilt New Yorgist. Lokkide tegemine
võttis kaksteist tundi aega ning oli väga kallis töö. Varasemalt
keerasid naised lokkide tegemiseks oma juukseid riideribadesse, või siis
kasutasid algelisi lokiraudasid ja -tange, tänu millele tuli ette
peanaha ja kõrvade kõrvetamist. Ka üksikute lokisalkude väljalangemine
polnud mingi haruldus.
-
20.sajandi teine kümnend (1910-1920)
Juuksemood sümboliseeris
sel aastakümnel naiste seisundit ühiskonnas.
Eelmise aastakümne stiil ei
sobinud kuigi hästi uuega – praktilistel põhjustel lõikasid paljud
naised "poisipea".
Algul langes see stiil ebasoosingusse, mõne aja pärast peeti seda
šikiks, millega naised näitasid moeteadlikkust ja iseseisvust.
Pärast sõda oli õhutus kinotähtede eeskujus ning soov olla moodne.
Eelistatud soenguks oli ka nn „kardinasoeng“, mis oli kompromiss pika ja
lühikese soengu vahel.
-
Vesilainete aeg (1920-1930)
Vesilaine- soengustiil, mis sai populaarseks lääne kultuuriruumis, kui paljud naised lasid oma pikad juuksed lühikeseks lõigata.
Vesilained pakkusid alternatiivi naistele, kellele meeldis kurvikam ja naiselikum stiil, mitte sirge poisipea-soeng.
Vesilainete tegemine oli puhas käsitöö – lained tuli sõrmedega juustesse vajutada.
Töö hõlbustamiseks olid saadaval ka spetsiaalsed klambrid.
„Kuumade kääridega“ tehtud lained jäid otstest ümarad – kätega vormitud vesilained otstest teravad.
-
1930. aastate soengutel oli mitmeid nö kohustuslikke elemente (1930-1940)
Juukselahk- vaieldamatult moodsa soengu osa.
Ühel soengul ka mitu lahku.
Moes olid ka õhukesed tukad, mis eraldati lahuga ülejäänud juustest.
Tukka võis kanda siledana, kuid levinum oli siiski kähardatud variant.
Peaehted tulid Inglismaa eeskujul (kuulusid õhtusoengu juurde)
Uusim „moeröögatus“ oli värviline juuksetriip – tumedajuukselised värvisid endale juukselahu laiemale poole umbes 5cm laiuse plaatinavärvi triibu ja blondid musta triibu.
Eesmärk oli mulje, nagu kantaks peas paela.
-
1930. aastatel mängisid kübarad soengumoes erilist rolli (1930-1940)
Kübarad- soengukaunistused.
Peakatte algseks funktsiooniks on olnud küll kaitse, kuid oma arenguteel
on peakatted väljendanud moe kõrval ka sotsiaalset sõnumit.
Kübarast
sai tarbeese ning moeelement, mida kandsid kõik, hoolimata seisusest või
klassist. Nende kuju andis kogu naise siluetile uue joone ja hoogsuse.
Eesti kliimas kübaral praktiline funktsioon – kaitses pead ja soengut
külma ning tuule eest. Suvel paljapäi käimine läks moodi alles vahetult
enne sõda nooremate naiste seas.
-
Popluaarseks muutusid rullidesse keeratud või ülespandud juuksed (1940-1950)
Parukatootjad ja vastavate
uuenduste loojad – valepalmikute valmistajad, kammide külge kinnitatud
võltstukkade ja võltslokkide tootjad – lõikasid kolossaalseid kasumeid.
Lokitud juus jäi populaarseks 1947.aastani, eriti moodsad olid
püsilokid, mille tegemiseks kasutati uudset keemilise püsiloki meetodit.
Töötavate naiste, moekate keskealiste daamide seas võitis suure
populaarsuse ka ülespandud soeng, kus kammiti juuksed juurtest hästi
peadligi üles ja kuhjati lokkidena otsmiku kohale.
-
1950.aastatel muudeti soenguid pidevalt ja
igal võimalikul viisil. Kord kammiti juuksed taha, siis värviti,
tupeeriti, lõigati žiletiga, kanti lahtistena või pandi üles. Võis teha
kõike, välja arvatud loomulikuks jätta. (1950-1960)
Hakati kasutama juukselakki ja luksuskaubast sai massitoode!
Juuksurisalongi külastusest sai eluküsimus, sest soengute tegemine
nõudis tõelist professionaalsust.
Soengu säilitamiseks mähiti ümber pea
tualettpaber, varuti siidist padjapüüre, autoaknaid ei avatud ja
basseinipeod olid out.
Hakati kasutama üha pöörasemaid värve, juukseid toonitati ja triibutati
selliste ainetega, mis polnud selleks mõeldud.
Moes oli vesinikblond
juus, kuid valida võis ka hõbeda ja meekarva toonide vahel.
-
Kui moodi läksid Itaaliast pärit lühikesed,
üsna sasipäised soengud, mis vajasid pidevalt piiramist, oli äärmiselt
peen lisada soengusse võltslokke. (1950-1960)
Soengutes kasutati ohtralt šinjoone ja valejuukseid.
Samuti oli väga moekas näksitud tukk või kasvatada see hoopis välja.
Väikeste pulkrullidega tehtud lühike lokiline soeng oli trendikas, kuni
järsku ilmus uus paisutatud kujuga soeng, mis nõudis suurte rullide
kasutamist, juuste kuivatamist ja külgedelt kohevaks ajamist ning
juukselakiga kinnitamist.
Tupeeritud soengud said ülipopulaarseks ning
suuri herilasepesa-kujulisi soenguid kanti kogu maailmas.
-
"Grace Kelly lained" (1950-1960)
Eraldi tuleks siinkohal
rääkida naisest nimega Grace Kelly.
1950ndatel sai ta tuntuks filmide ja
meedia kaudu ning tänu oma loomulikule ilule tõusis ta koheselt
iluikooniks, keda paljud jäljendada soovisid.
Tema jäisest pilgust ja
kaunist soengust kujunes välja eraldi kaubamärk.
Tänaseni on tema soengu iseloomustamiseks kasutusel väljend „Grace Kelly lained“.
-
60. aastate algul toimus moes tõeline murrang –
moodi tuli mini. Kümnendi edenedes asendasid minit ja kõrge säärega
saapaid – alt laienevad püksid. (1960-1965)
Naise juuksed kaunistasid
teda vaid siis, kui need olid hoolitsetud ja moodsalt kammitud. Moodsa
arusaama järgi pidi juus olema terve, sirge, loomuliku olekuga ja
kergelt koolduv. Seda propageeris ka mustanahlistele mõeldud väljaanne
„Ebony“.
Ajakirjas reklaamiti rohkesti juuksesirgendajaid,
nahapleegitajaid jpm „iluvahendeid“, eesmärgiks oli aidata
mustanahalistel välja näha võimalikult valgete moodi.
Üldtunnustatud
arvamuse kohaselt pidid mustanahalised naised alati oma juukseid
sirgendama.
-
Soeng nägi välja üpris lihtne ja võimalikult juukse loomulikku langemist järgiv (1961-1965)
Lühikest jõmpsikasoengut
populariseeris kuulus modell Twiggy.
Soeng sobis kaltsakliku stiiliga ja
hapra kondiga tüdrukud nägid välja rabavad.
Päeval pidid juuksed olema sirged, otsad vaid üles- või allapoole
koolutatud.
Juukseid tupeeriti veidi, ent mitte kõrgendikuks laubale,
rõhutati kuklaosa.
Õhtusoenguks kammiti lühikene juus pealaele, pikk ja poolpikk aga rohkem
kuklaosale. Moodne tukk lõigati kas ümara või terava joonega.
Tukaks
võeti knii palju juukseid et see jäi tugev ja tihe.
-
Valejuuste vaimustus saavutas 60ndatel haripunkti – tüdrukud kandsid parukaid, et muuta oma isiksust (1965-1970)
Juuksevärvid olid ikka veel väga silmatorkavad („Lausa virsik“, „Magus mesi“, „Õrnroosa“ jm)
1960ndate juhtfiguure oli Vidal Sassoon- juuksur, kes andis poisipeale
täiesti uue joone.
Ta kuulutas, et hea võib välja näha ka tunde kestva
soengutegemiseta ja juukseid lakiga betoneerimata.
Tema
revolutsiooniline five-point-cut vajas väga täpset lõikust ja ei mingit
soengutegemist.
Pikad sirged juuksed olid väga populaarsed naiste ja meeste seas.
1970ndate lähendedes tuli moodi unisex-soeng.
-
1970ndatel olid taas moes püsilokid ja ülimaks
saavutuseks oli geomeetriline lõige – kombineeritud tihedate lokkidega.
Väga populaarsed olid keemilised spiraallokid ning lainetavad lahtised
keemilised lokid, mis enamasti olid leekivpunased. (1970-1980)
Vahvlilokid olid sel
aastakümnel püsinähtus ning populaarsed olid ka peenikesed patsid,
millega koos kasutati kangast punutud patse.
Etnilised stiilid
afrosoengust kuni rastade imiteerivate väikeste patsideni, olid
moehullus ja naistelt oodati ainult eksperimenteerimist.
Juustele oli see värvikas kümnend – moes olid erksad punakad toonid,
väga kunstlikud erksad värvid ja tagasi oli ka henna.
Tänavapilti ilmus
jälle juuste triibutamine, enamasti küll pleegitamisena.
-
Järguline lõige tuli moodi kõikvõimalikes variantides (1970-1980)
Kihilised soengud erineva
pikkusega salkudest, mis olid laialt levinud 1970ndatel, nägid välja,
nagu oleks ühendatud kaks soengut – pealmine juustekiht lühike ja
alumised pikad.
Enam ei nähtud vaeva juuste föönitamise ja
tupeerimisega, sest juuste kuivatamiseks piisas vaid kümnest sõrmest.
Diskovaimustus tõi valiku sillerdavaid värve ja efekte.
Meik muutus
keerukamaks, kuna koos kasutati erinevaid värve, juveelisarnaseid
pigmentvärve ja litreid.
-
1980ndatel pidid juuksed välja nägema
hoolitsetud ning kallilt soengusse seatud. Üldjuhul tähendas see big
hair’i- kohevat soengut. Eriti moodne oli suunaga küljele tupeeritud
kõrge tukk. (1980-1990)
Big hair soengud saadi
tupeerimise ja föönitamisega, sageli kinnitati ülespuhvitud juuksed
kuklas hiigelsuure klambriga hobusesabaks.
80ndate lõpus tulid moodi ka nn peenikesed vahvlilokid, mida tehti
spetsiaalsete kuumade tangidega.
Uudsed tangid olid alguses paljudele
oma kalliduse tõttu kättesaamatud.
Need, kes soovisid enam-vähem sama
tulemust, pidid selle saavutamiseks punuma õhtuti juustesse peenikesi
patse, et hommikul need lahti kammida.
-
Kaheksakümnendad olid ka nn esindus-naise ajastu, kes veetis pikki tunde ilusalongis ja juuksuris.(1980-1990)
Punk-liikumise pärand oli terve rida harjaselisi, geelitatud soenguid, mis seisid pealael püsti.
Igaüks, kes üritas vähegi sportlik ja moekas välja näha, pidi kandma juustes disainer-päikeseprille, vaatamata aastaajale.
Sel kümnendil muutus meik matiks, värve kasutati jõuliselt.
Ihaldusväärne oli loomuliku väljanägemisega nahk, sageli kergelt
päevitunud või koguni tedretähniline, tugevalt piiritletud suu ja
silmadega.
-
Selle kümnendi juuksemood järgis
individuaalsuse reeglit. Hittsoenguteks kujunesid Meg Ryani lühike
mop-top ning Jennifer Anistoni pseudo-70ndate pikk lühikeste järkudega
lõige. (1990-2000)
Blond pole enam moes ning mehed on hääletanud kõige populaarsemaks persooniks punapea. Naistel oli populaarne tume juus.
Sel kümnendil oli vastuvõetav ka juuste puudumine.
Kiilaspäisusega
uhkeldasid Demi Moore, Monaco printsess Caroline, ning iiri lauljanna
Sinead O’Connor.
Neile, kelle peakuju kiilaspead ei lubanud, olid suurmoeks soengud.
Sasised hobusesabad olid populaarsed nii tööl kui õhtustel üritustel.
Väga pidulikke soenguid täiendati metallist, kullast ja hõbedast
kroonidega.
-
Hooldusvahendite kasutamine ei torganud enam väga silma ning rõhk oli juuste loomulikul siidisusel (1990-2000)
Moodi tuli lihtsus ja
minimalism.
Sajandi lõpus laideti maha kõik liialdused, loobuti
ekstravagantsusest ja edevast elustiilist. Naised soovisid loomulikult
kaunid välja näha.
Üheksakümnendate alguses jätkasid matid toonid võidukäiku, neile
lisandusid metalli-toonid. Pruun kuulutati uueks mustaks.
Moeajakirjad
julgustasid naisi ülitumedaid huulepulki kasutama.
Jumestamises võeti
kasutusele kõik erinevad tekstuurid: vedelikud, geelid ja kreemid.
Teksti allikas: http://juuksur.innove.ee/chapter7/5.php
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar